GEHU 207 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
Türk Mutfak Kültürü
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
GEHU 207
Güz/Bahar
3
0
3
6

Ön Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Servis Dersi
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(lar)ı -
Dersin Amacı Bu ders öğrencilerin Türk yemek kültürü hakkında bilgi sahibi olmalarını ve akademik ve profesyonel yaşamlarında bu bilgiyi uygulama fırsatı bulmalarını amaçlamaktadır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • • Gıdanın iktisadi, toplumsal ve kültürel boyutlarını tanımlayabilir.
  • Gıdanın iktisadi, toplumsal ve kültürel boyutlarını tanımlayabilir.
  • Türk Mutfağı'nın tarihi gelişimini açıklayabilir.
  • Türk Mutfağı’nı iktisadi, toplumsal ve kültürel açılardan inceleyebilir.
  • Türk Mutfağı'nın karmaşık yapısı tanımlayabilir.
  • Küreselleşen gıda olgusunu tartışabilir.
Tanımı Türk mutfağının tarihsel, ekonomik, siyasal ve toplumsal dinamikler arasındaki karışımının bir sonucu olduğunu anlamak. Öğrencilerin mesleki platformlarda uzmanlık bilgilerini ortaya koyarken kültürel farkındalık ve profesyonel vizyonlarını artırmak, daha bilinçli ve daha donanımlı olmalarını sağlamak.

 



Ders Kategorisi

Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş
2 Neden Yemek Araştırması? Warren Belasco, Food. The Key Concepts, Oxford: Berg Publishers, 2008, p. 1-13.
3 Orta Asya Düzlüklerinden Anadolu'ya: Eski Türk Boylarının Yeme Alışkanlıkları ve ilk Türk Hükümadarları Charles Perry, "The Taste for Layered Bread among the Nomadic Turks and the Central Asian Origins of Baklava," A Taste of Thyme: Culinary Cultures of the Middle East, Sami Zubaida and Richard Tapper (eds.) (1994, ISBN 1860646034).
4 Osmanlı İmparatorluğu'nda Yemek ve Ticareti-Altın Çağ (15-18. yy.) I http://www.muslimheritage.com/article/ottoman-palace-cuisine-classical-period
5 Osmanlı İmparatorluğu'nda Yemek ve Ticareti-Altın Çağ (15-18. yy.) II Rhoads Murphey, “Provisioning Istanbul: The state and subsistence in the Early Middle East”, Food and Foodways, 1988, vol. 2, p. 217-263.
6 Osmanlı Son Döneminde Yemeğin Modernizasyonu (19. yy.) Özge Samancı, “Pilaf and bouchées: the modernization of official banquets at the Ottoman palace in the 19th century”, Royal Taste, Food, Power and Status at the European Courts after 1789, Asghate 2011, p. 111-143.
7 Cumhuriyet Döneminde Yeme Alışkanlıkları Zafer Yenal, “‘Cooking’ the nation: Women, Experiences of Modernity, and the Girls’ Institutes in Turkey”, in Ways to Modernity in Greece and Turkey. Encounters with Europe, 1850-1950, (eds) Anna Frangoudaki, Çağşar Keyder, London: I.B. Tauris, 2007, p. 191-213.
8 Ara Sınav
9 Dünyada Zirai Endüstriyelleşme: Yeşil Devrim Belgesel: Seeds of Freedom.
10 Türkiye’de Yeşil Devrim J. Dixon, H.-J. Braun, J. Crouch, “Overview: Transitioning wheat research to serve the future needs of the Developing World”, in Wheats Facts and Futures 2009, (eds) Dixon, et. Al., Mexico: CIMMYT, 2009, 1-25.
11 Dünyada Gıda Krizi: Küba örneği Belgesel: Power of Community
12 Türkiye'de yiyeceklerin küreselleşme süreci Yenal Z. (1999) Food TNCs, Intellectual Property Investments and Post-Fordist Food Consumption: The Case of Unilever and Nestlé in Turkey”, International Journal of the Sociology of Agriculture and Food, vol. 8, pp.21-34.
13 Türkiye'de Küreselleşme ve Yemek Kültürü Defne Karaosmanoğlu, “Surviving the Global Market”, Food, Culture & Society, Vol. 10 , Iss. 3, 2007, 425-448.
14 Organik Ekolojik Gıdalar Dilek Himam, “A New Lifestyle of Metropolitan Individual: Organic Life”, Agrindustrial Design. Olive oil, Wine and Design. 1st product and service Design symposium and exhibition on agricultural industries, proceedings, Izmir University of Economics, 2006, p. 265-274.
15 Dersin gözden geçirilmesi
16 Final Sınavı

 

Dersin Kitabı

A Taste of Thyme: Culinary Cultures of the Middle East, Sami Zubaida and Richard Tapper (eds.) (1994, ISBN 1860646034).

Wheats Facts and Futures 2009, (eds) Dixon, et. Al., Mexico: CIMMYT, 2009

Diğer Kaynaklar

Royal Taste, Food, Power and Status at the European Courts after 1789, Asghate 2011.

Encounters with Europe, 1850-1950, (eds) Anna Frangoudaki, Çağşar Keyder, London: I.B. Tauris, 2007

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayı Katkı Payı %
Derse Katılım
1
10
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınavlar / Stüdyo Kritiği
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
1
25
Çalıştay
Portfolyo
Ara Sınav / Sözlü Sınav
1
25
Final Sınavı / Sözlü Sınav
1
40
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
3
60
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
1
40
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
Sınav haftası dahil değildir. 16 x uygulama/lab ders saati
16
2
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Arazi Çalışması
Küçük Sınavlar / Stüdyo Kritiği
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
1
30
Çalıştay
Portfolyo
Ara Sınavlar / Sözlü Sınavlar
1
20
Final / Sözlü Sınav
1
20
    Toplam
150

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1 Görsel İletişim Tasarımı (Multimedya, Fotoğraf, Grafik Tasarım ve Tipografi) alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilmek
2 Görsel İletişim Tasarımı alanında dünyada ve Türkiye’deki gelişmeleri yakından inceleyerek bunları yorumlayabilmek ve değerlendirebilmek.
3 İmgeler ve sözcükleri yaratıcı bir bütünlük içinde kullanarak fikirleri görsel bir dile dönüştürmeyi becerebilmek,
4 Çeşitli tasarım metodolojileri aracılığıyla tasarımda çok parçalı problem çözme düzeyine üst düzeyde erişmek,
5 Görsel kompozisyonun prensiplerini anlamak ve tasarım içerisinde uygulayabilmek.
6 Yaratıcı yönetmenlik konusunda net bir anlayışa sahip olmak,
7 Görsel İletişim Tasarımı alanının üretim standartları konusunda yeterliliğe sahip olmak ve gereken düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek,
8 Fotoğraf ve video alanında, görüntü işleme, kurgu ve üretim sonrası teknikleri de dahil olmak üzere, ileri düzeyde bilgi ve deneyime sahip olmak,
9 İkinci bir yabancı dili en az orta düzeyde kullanarak, Görsel İletişim Tasarımı alanındaki bilgileri izleyebilmek ve meslektaşları ile iletişim kurabilmek,
10 Görsel İletişim Tasarımı ile ilgili çalışmaların yaratılması, uygulanması ve yorumlanması aşamalarında toplumsal ve etik değerlere sahip olmak, bu değerlerin uygulanması konusunda bilinçli ve hassas davranmak.
11 Görsel iletişim tasarımı uygulamalarında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık tasarım sorunlarını yaratıcı bir biçimde çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilmek.
12 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilmek, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilmek ve alanında sürekli öğrenimi kişisel olarak yönlendirebilmek.

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest